Aktualitātes>Renāte Cāne: Blogošana un mārketings. Maza tirgus īpatnības

Renāte Cāne: Blogošana un mārketings. Maza tirgus īpatnības (0)

Nevar noliegt, ka mārketings mūsdienās piedzīvo būtiskas izmaiņas – liela daļa mārketinga komunikācijas “pārceļas” uz interneta vidi, kas aizstāj klasiskos reklāmas medijus, tādus kā TV, radio, prese. Un tas ir arī saprotams, jo internetu kā vadošo informācijas ieguves kanālu pašlaik izmanto lielākā sabiedrības daļa. Tāpēc uzņēmumi, kas to neņem vērā, riskē sastapties ar jaunām grūtībām, mēģinot sasniegt savu mērķauditoriju.

Tāpat ir vērojama pieaugoša tendence no atklātiem, tiešiem reklāmas un sabiedrisko attiecību ziņojumiem pāriet uz netradicionālākiem komunikācijas risinājumiem, kuros pārdošanas motīvs nav tik skaidri saskatāms. Tas gan nenozīmē, ka tradicionālie mārketinga komunikācijas rīki nav jāizmanto – tie joprojām ir mārketinga sastāvdaļa, un interneta vides komunikācija arī mūsdienās ir tikai daļa no kopējā uzņēmuma mārketinga, kurā katrs šis instruments pilda savu funkciju.

Pašlaik interneta vide uzņēmumiem sniedz ļoti daudzveidīgas iespējas, kā popularizēt savus produktus, stāstīt par savām vērtībām, veidot tēlu, attīstīt reputāciju u.tml., turklāt ne tikai izmantojot sava uzņēmuma mājaslapu. To var darīt, arī izmantojot, piemēram, sociālos medijus (Facebook, Twitter, Instagram, Youtube) vai meklētājprogrammas (SEO – angļu Search engine optimization) u.c. Taču līdztekus šiem plaši izmantotajiem digitālajiem risinājumiem attīstās arī citi veidi, kā uzņēmumiem komunicēt interneta vidē. Piemēram, blogi (jeb tīmekļa žurnāli vai emuāri, kā tos piedāvā saukt latviešu valodnieki).

Kas ir blogs

Blogs ir interneta vietne, kuras autors vai autori regulāri publicē ierakstus, kas iekļauj komentārus, idejas, pārdomas un var saturēt fotogrāfijas, audio vai video. Ieraksti visbiežāk rādās apgriezti hronoloģiskā secībā. Lielākā daļa blogu publicē ziņas un saturu par konkrētu tematu, taču ir arī blogi, kas ir kā personiskās dienasgrāmatas. Blogi parasti satur tekstu, attēlus, video un saites uz citiem blogiem un interneta vietnēm, kas iederas kontekstā, taču pēdējos gados ir parādījušies arī blogi, kas tekstu nesatur vispār, bet kuros ziņojums ir tikai attēla vai video formātā. 

Izšķir dažādus blogu veidus. Personīgie blogi atspoguļo savu autoru intereses. Tie var būt par dažādiem tematiem, turklāt vienā blogā var tikt izvērsti vairāki temati – par dziļi personiskiem tematiem un kalpot kā tiešsaistes dienasgrāmata, vai arī aprakstīt profesionālās intereses. Uzņēmumu blogi tiek veidoti par uzņēmumu kopumā un kalpo kā brošūras vietne, bet ar sadaļu jaunumiem, paziņojumiem un jaunajam saturam, un parasti to saturs attiecas tikai uz pašu uzņēmumu. Savukārt zīmolu blogi tiek izmantoti, lai nodotu mārketinga vēstījumu un izvērstu uzņēmuma zīmolu jaunos tirgos un auditorijās. Veiksmīgs piemērs – lielveikals “Spice” savā mājaslapā publicē blogu “Spice Life”, kurā Latvijā populāras personas runā par stilu, kulināriju vai skaistuma un veselības kopšanu, tādējādi ar kvalitatīvu tekstu un attēlu palīdzību stiprinot tēlu un zīmolu. Daži zīmolu blogi kā sabiedrisko attiecību instruments tiek radīti ar ārpakalpojuma palīdzību, nevis uzņēmuma iekšienē.

Blogu uzturēšana arvien attīstās un veido jaunus biznesa modeļus – pats blogs reizēm pārveidojas uzņēmējdarbībā un blogu veidošana kļūst par pilnas slodzes darbu, kā rezultātā blogu veidotāji pamet savas ikdienas profesijas. Piemēram, pasaules praksē tādi ir „The Coudal” (www.coudal.com) un „SimpleBits” (www.simplebits.com), kas sākotnēji koncentrējās uz saturu, bet tagad pārdod reklāmas laukumus un produktus.

Daudzveidīgs mārketings latviešu blogos

Skatoties no mārketinga viedokļa, redzams, ka lielākā daļa Latvijas uzņēmumu tomēr neveido savus blogus un neizmanto tos kā kanālu savai mārketinga informācijai. Biežāk tiek praktizēta produktu vai pakalpojumu izvietošana privātajos blogos. Tas varētu būt tāpēc, ka uzņēmumiem šķiet sarežģītāk pašiem no nulles radīt savu korporatīvo blogu un vākt sekotāju loku, nekā izmantot jau pastāvošus blogus ar konkrētu auditoriju, kuru var piemeklēt attiecīgi savai darbības sfērai.

Piemēram, zināmākie modes blogu veidotāji ir Agnese Kleina (whimsicalagnesiga.com), kura raksta angļu valodā, jo liela daļa viņas sekotāju atrodas ārpus Latvijas. Jāuzsver, ka arī Agnese Kleina ir bloga autore, kuras blogs ir kļuvis par viņas darbu un iztikas avotu. Tas pats attiecas uz cita modes bloga autori, Agniju Griguli, kura savu blogu veido vietnē Instagram.com un Tumblr.com, galvenokārt publicējot tikai fotogrāfijas, kurās atspoguļo savu ikdienu un ģērbšanās stilu. Abas blogeres sadarbojas gan ar pašmāju, gan ārvalstu modes un skaistuma kopšanas produktu uzņēmumiem. Agnesei Kleinai raksturīgi ir ieraksti, kur uzņēmumu produktus parāda gan vizuālā formātā, gan arī ar tekstuāliem aprakstiem, savukārt Agnija Grigule veido tikai vizuālu saturu. Tipiski produkti tiek attēloti ar vizuālajiem materiāliem, kur blogu autores redzamas tos izmantojam un aprakstos ir īsa, pozitīva atsauksme.

Populāri ir arī tā sauktie "skaistuma blogi". To autori koncentrējas uz skaistuma kopšanas tematiku, ievietojot dažādas skaistuma kopšanas receptes un padomus, ieteikumus kosmētikas lietošanā, produktu atsauksmes, nereti iekļaujot arī savas ikdienas gaitas, arī modes tendences, taču primārais satura temats ir tieši skaistuma kopšana. Šo blogu lasītājas un veidotājas parasti ir sievietes. Kā populārākos Latvijas skaistuma kopšanas blogus var minēt skaistumadienasgramata.wordpress.com, naktsmeita.blogspot.com. Tipisks veids, kā uzņēmumi savus produktus izvieto šādos blogos, ir atsauksmju veidā. Šīs atsauksmes visbiežāk ir diezgan izvērstas, kur ievietota produkta fotogrāfija, sīki aprakstīti produkta solījumi. Bloga autore nereti ievieto arī fotogrāfiju, kur redzams, kā viņa šo produktu izmanto. Pēc tam tiek aprakstīta produkta vizuālais noformējums, smarža utt., kā arī tā lietošanas rezultāti. Un atsauksmes beigās ir galavārds par to, vai šo produktu ieteiktu savām lasītājām.

Jāpiemin arī dzīvesveida blogi, kuru auditorija lielākoties ir sievietes. „Gemius” populārāko 2016. gada blogu topa 5. vietā atrodas mia.lv, kas ir iedvesmas blogs sievietēm, kurā tiek atspoguļoti dzīves kvalitātes uzlabošanas padomi par ķermeņa uzturēšanu formā, uzturu, skaistuma kopšanu, attiecībām u.tml. Šajā blogā uzņēmumiem ir pieejami reklāmraksti.

Tā kā viena no aktuālajām tendencēm 2016. gada Latvijas blogu topā bija ēdiena gatavošanas tematiskie blogi, ir jāmin arī populārākie šīs tematikas blogi. Blogiem kikasvirtuve.lv, lindasvirtuve.lv katram ir ap 5 tūkstošiem sekotāju. To autores tiek aicinātas uz pārtikas ražotāju jauno produktu prezentācijām, piemēram, "Laima" aicināja bloga kikasvirtuve.lv autori uz jauno šokolāžu prezentāciju, par kuru pēc tam tā autore ievietoja apskatu savā blogā. Sponsorētie produkti tiek iekļauti ēdienu receptēs un rakstos par "jaunatklātiem produktiem".

Ir arī dažādu profesionālo jomu speciālistu blogi, kas iemantojuši popularitāti. Piemēram, Kristapa Skuteļa vadītais informācijas tehnoloģiju blogs kursors.lv, kur uzņēmumiem ir pieejama sponsorēto rakstu ievietošana blogā.

Gribi uzrunāt tīņus? Lūdzu – video blogs!

Pusaudžu vidū lielu popularitāti guvuši video blogi. To autori parasti ir jaunieši, kuri video formātā atspoguļo savu dzīvesveidu un intereses. Meitenēm raksturīgi ir modes un skaistuma kopšanas tematiskie blogi, savukārt puišiem humora blogi, lai gan tas ir atkarīgs no autora. Populārākajiem YouTube.com latviešu blogiem ir pat 45 tūkstošiem liela auditorija. Šo faktu uzņēmumi ir sākuši apzināties un sāk izmantot šo komunikācijas kanālu, lai īstenotu savus mārketinga mērķus. Tas notiek, ievietojot video apskatu par konkrētiem produktiem vai pakalpojumiem, vai pasākumiem, kas tiek rīkoti, sadarbojoties uzņēmumam ar bloga autoru. Starp šiem blogiem zināmākie ir, piemēram, "Evelina Parkera", "Sindija Lo", "NatalieFaces", "FunFace TV" utt.

Īpaši daudz sekotāju ir latviešu video blogiem, kuru īpašnieki dzīvo ārvalstīs un savu saturu veido angļu valodā. Piemēram, blogs ar nosaukumu "Chanelegance" pieder Beātei Jonītei, kura ir latviete un dzīvo Londonā. Tam ir 155 tūkstoši sekotāji. Viņa savu blogu veido angļu valodā un liela daļa viņas sekotāju ir interneta lietotāji ārpus Latvijas. Šajā blogā atspoguļota ceļojumu, modes un vegānisma tematika. Tajā savus produktus mēdz izvietot gan ārzemju, gan Latvijas zīmoli. Bloga autore tos savos video ierakstos iekļauj diezgan nemanāmi. Viņai raksturīgi ir video, kuros iekļauti viņas iecienītākie produkti attiecīgajā mēnesī, līdz ar to atsauksmes ir diezgan īsas un kodolīgas. Kā vēl vienu piemēru var minēt „Monami Frost”, īstajā vārdā Irēna Straume, kura ar savām ķermeņa modifikācijām (tetovējumi, pīrsingi) izpelnījusies īpašu ievērību un lielu sekotāju loku interneta vidē. Viņai ir gan YouTube.com video blogs (375 tūkstoši sekotāju), gan konts attēlu publicēšanas vietnē Instagram.com., kurā viņai ir 1,27 miljoni (!) sekotāju. Neskatoties uz lielo sekotāju loku, viņa ne pārāk bieži savos video un attēlos izmanto uzņēmumu sponsorētos produktus. Tajos gadījumos, kad to dara, video formātā ir atsauksme par produktu, savukārt attēlos viņa parāda tikai sponsorēto apģērbu.

Vai uzņēmumam vajag savu blogu

Pats bloga uzsākšanas process ir diezgan vienkāršs – to var izdarīt gan jebkura privātpersona, gan uzņēmumi tam paredzētajās interneta vietnēs bez maksas. Arī satura ievietošana un dizaina izstrāde ir pietiekami vienkārša, lai ar to tiktu galā jebkurš vidusmēra interneta lietotājs. Tomēr korporatīvā bloga autoram jāņem vērā, ka gan dizainam, gan saturam jāatbilst attiecīgās institūcijas tēlam un mērķiem. Saturs ir jāievieto regulāri, vēlams katru dienu, turklāt tam jābūt pietiekoši interesantam un unikālam, kā arī saturā nedrīkst būt pareizrakstības kļūdas. Satura veidošana ir darbietilpīgs process, kura veikšanai ne vienmēr pietiek ar uzņēmuma iekšējiem resursiem un jāpiesaista ārpakalpojuma sniedzējs.

Tā kā korporatīvā bloga uzturēšana prasa daudz laika un autoru ar attiecīgajām prasmēm, jāizvērtē, vai ir vērts ar to nodarboties. Mazam, vietējam uzņēmumam visticamākais nav vērts to uzsākt, jo bloga auditorija nebūtu plaša un ieguldītās pūles nesniegtu atdevi. 

12.01.2017

Nodarbību saraksts