Projekti
Biznesa augstskola Turība aktīvi piedalās dažādos izglītības un zinātnes sadarbības projektos, ko līdzfinansē Eiropas Savienība un citas starptautiskās sadarbības programmas. Kā vadošais partneris esam sekmīgi īstenojuši starptautiska mēroga Erasmus+, JUSTICE, NORDPLUS un citu fondu atbalstītus projektus.
Augstākās izglītības iestāžu gatavības nodrošināšana neizbēgamai transformācijai, AI-ERIT

MI integrācijas ietvars augstākajā izglītībā: Augstākās izglītības iestāžu gatavības nodrošināšana neizbēgamai transformācijai, AI-ERIT
2024. gada septembrī Biznesa augstskola Turība uzsāka ERASMUS+ sadarbības partnerības projektu AI-ERIT. Projekts pievērsīs uzmanību ētiskajiem aspektiem un visaptverošai pieejai mākslīgā intelekta (MI) integrācijai dažādos augstākās izglītības iestāžu (AII) darbības aspektos, tostarp studiju procesā, pētniecībā un administratīvajos procesos. Tāpat projekts palīdzēs Augstākās izglītības iestādēm attīstīt savas prasmes un kompetences izmantot Mākslīgo intelektu.
Projekts akcentē pārmaiņu nepieciešamību un AII gatavību MI integrācijai. Augstākās izglītības iestādēm jābūt atvērtām un sagatavotām nenovēršamajām pārmaiņām, ko rada straujā MI attīstība. Lai gan MI risinājumi izglītībā tiek izmantoti jau daudzus gadus, tā pieejamība plašai sabiedrībai kopš 2022. gada beigām ir radījusi fundamentālas pārmaiņas, īpaši attīstoties tādiem rīkiem kā ChatGPT un citiem MI risinājumiem.
Ir svarīgi ne tikai meklēt tehnoloģiskus risinājumus MI pielietošanai, bet arī analizēt un uzlabot institucionālās struktūras, politikas un prakses, kas saistītas ar MI izmantošanu izglītībā un pētniecībā. AI-ERIT projekta ideja attīstījās no partnerinstitūciju vajadzībām izmantot MI sniegtās iespējas, gan cīnīties ar izaicinājumiem, ko rada MI attīstība un tā vēl nepieredzētais straujais progress.
Nenoliedzami, MI rīki un tehnoloģijas sniedz daudz dažādas priekšrocības, taču vienlaikus ir apzināti arī riski, kas saistīti ar nenoteiktām sekām un neparedzētiem izaicinājumiem. Viens no galvenajiem izaicinājumiem ir vienotu vadlīniju vai politiku trūkums, kas sniegtu akadēmiķiem, pētniekiem un studentiem skaidras norādes par MI rīku pareizu izmantošanu.
Īpaši šādu vadlīniju trūkums ietekmē mazākas augstākās izglītības iestādes, apgrūtinot to pielāgošanos pārmaiņām, kā arī ētisku procedūru un politiku ieviešanu MI izmantošanai. Tāpat sabiedrībā vērojams digitālās pratības trūkums, tostarp MI pratība, kas kļūst par nepieciešamu kompetenci nākotnes darba tirgū. Tāpēc ir būtiski nodrošināt papildu mācību iespējas, lai veicinātu ētisku un efektīvu MI integrāciju izglītības procesā, studijās, pētniecībā un akadēmisko uzdevumu veikšanā.
Pareiza un ētiska MI izmantošana var būtiski palielināt efektivitāti un samazināt laiku, kas nepieciešams ikdienas uzdevumu veikšanai. Pieaug arī sabiedrības pieprasījums pēc MI pratības attīstīšanas, kas veicina nepieciešamību pēc šāda projekta.
Projekta MĒŖĶIS:
Izveidot visaptverošu ietvaru MI integrācijai augstākajā izglītībā, koncentrējoties uz ētikas aspektiem, kapacitātes stiprināšanu un pielāgošanos pārmaiņām.
Projekta UZDEVUMI:
- Izstrādāt visaptverošas rekomendācijas un politikas MI integrācijai AII, balstoties uz ētikas principiem, aptverot mācību, pētniecības un administratīvos procesus.
- Attīstīt MI kompetences starp AII pētniekiem, pasniedzējiem un administratīvo personālu, nodrošinot efektīvu MI rīku un tehnoloģiju izmantošanu.
- Izstrādāt un ieviest studiju moduļa kursu par MI pratību un ētiku studentiem, akcentējot kritisko domāšanu un atbildīgu MI lietojumu.
- Veicināt izpratni par MI jautājumiem un nodrošināt informētību par nākotnes MI attīstības tendencēm AII vidē.
Projekta REZULTĀTI
- Rekomendācijas par MI ieviešanu saskaņā ar ētikas principiem
- Politika un vadlīnijas MI rīku izmantošanai studijās
- Politika un vadlīnijas MI rīku izmantošanai pētniecībā
- Rīku komplekts MI pielietošanai AII administratīvajos procesos
- MI audita procesa vadlīnijas AII
- Tiešsaistes apmācības un mācību materiāli pētniekiem, pasniedzējiem un administratīvajam personālam (525 dalībnieki)
- 3 ECTS tiešsaistes studiju modulis "MI pratība un ētika" studentiem, pilotēts ar 700 studentiem no visām partnerinstitūcijām
- Studiju moduļa "MI pratība un ētika" pieejamība plašākai sabiedrībai bez maksas
Projekta PARTNERI:
SMK Lietišķo zinātņu universitāte, Lietuva
WSEI Universitāte, Polija
Fachhochschule des Mittelstands (FHM), Vācija
Maijas Universitāte, Portugāle
Batmana Universitāte, Turcija
Biznesa augstskola Turība, Latvija
Projekta īstenošanas periods: 📅 01.09.2024 – 31.10.2026
📩 Kontakti:
📌 Projekta akadēmiskais vadītājs
Dr.sc.soc. Evija Kļave
✉️ evija.klave@turiba.lv
📌 Projekta vadītāja
Mg.sc.env. Kristīne Neimane
✉️ kristine.neimane@turiba.lv
📌 Projekts tiek realizēts ar Eiropas Savienības ERASMUS+ programmas finansiālo atbalstu.
📌 Projekta numurs: 2024-1-LT01-KA220-HED-000251565