- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
- Uzņemšana
- Studentiem
- Augstskola
- Fakultātes
- Filiāles
- Zinātne
- Kontakti
Viedokļraksti
Uzņēmumiem jāsekmē lielākas inovāciju ambīcijas
Jānis Pekša
Sākoties ārkārtas situācijai, daudziem uzņēmumiem un iestādēm nācās mainīt ierasto darba kārtību, meklējot dažādus digitālos risinājumus, lai turpinātu sniegt pakalpojumus attālināti. Šādā režīmā aizvadīti jau vairāki mēneši un Biznesa augstskolas Turība IT virziena vadītājs Jānis Pekša tos vērtē kā veiksmīgus, norādot, ka uzņēmumu spējuši prasmīgi izmantot dažādus IT risinājumus. Vienlaikus viņš norāda, ka nākotnē jāpievērš lielāka uzmanība digitālās transformācijas stratēģijas izstrādēm, kā arī biznesa efektivitātes un darbību optimizēšanai visā piegādes ķēdē, veicot ieguldījumus inovatīvās digitālajās iespējās paredzamām biznesa vajadzībām.
Tikai 1% nav domājis par digitālo transformāciju
Lai izvērtētu dažādu uzņēmumu un iestāžu spēju pielāgoties situācijai un izmantot digitālos risinājumus, vērts salīdzināt divus pētījumus – vienu, kas veikts 2019. gadā, bet otru – 2020. gadā. 2019. gada BDO aptaujas ietvaros tika apzināti 300 C-līmeņa vadītāji, kuri uzņēmumā ieņem svarīgu lomu uzreiz pēc izpilddirektoriem, un izdarīti vairāki būtiski secinājumi: tikai 1% no aptaujātajiem atzina, ka nav domājis par digitālo transformāciju. 34% respondentu norādīja, ka viena no uzņēmuma galvenajām prioritātēm ir digitālās transformācijas stratēģijas izstrāde, 22% - biznesa efektivitātes un darbību optimizēšana visā piegādes ķēdē, 19% - ieguldījumi inovatīvās digitālajās iespējās paredzamām biznesa vajadzībām, 16% - uzrunāt klientu pieredzi, bet 9% - izmaiņu vadības ieviešana digitālai apgūšanai darba vietā.
Kiberuzbrukumi un privātuma pārkāpumi
Pētījuma ietvaros uzņēmumu pārstāvjiem tika jautāts arī par, viņuprāt, būtiskākajiem kibernoziegumu, mērījumu un talantu digitālajiem izaicinājumiem. 33% aptaujāto norādīja, ka lielākie izaicinājumi ir digitālie draudu kiberuzbrukumi un privātuma pārkāpumi, bet 54% norādīja, ka dažādu digitālo risinājumu īstenošanas barjera ir prasmju trūkums.
55% uzņēmumu IT budžeti aug
Līdzīgas tendences iezīmējās arī 2020. gada Deloitte "Tech Trends 2020" apskatā, kurā atspoguļojas, ka 55% respondentu no strauji augošiem uzņēmumiem ir ļoti noraizējušies par tehnoloģiju ētiskajām sekām, salīdzinot ar tikai 27% no uzņēmumiem ar zemu izaugsmi. 56% uzņēmuma IT vadītāju cer ieviest Agile, DevOps vai līdzīgu elastīgu IT piegādes modeli, lai palielinātu IT atsaucību un palīdzētu stimulēt plašākas inovācijas ambīcijas. Pētījums liecina, ka uzņēmumi ar savām finansēm sekmē IT risinājumu ieviešanu - 55% uzņēmumu IT budžeti aug, 25% - paliek nemainīgs un 20% - samazinās.
Digitālie rīki spēs nodrošināt nepārtrauktus biznesa procesus
Viens no labi zināmajiem rīkiem, kas ļāva vairākiem ēdināšanas uzņēmumiem operatīvi pielāgoties situācijai, ir tiešsaistes ēdienu piegādes lietotnes, piemēram, Wolt, Bolt Food un Uber Eat. Tās spēj nodrošināt digitalizācijas transformāciju uzņēmumiem, kas darbojas ēdināšanas sfērā. Šie rīki palīdz arī tiem uzņēmumiem, kas ir veikuši piegādi un izveidojuši savu piegādes tīklu, bet ar lietotnes palīdzību spēj nodrošināt efektīvāku pakalpojumu pieejamību klientiem. Uzņēmumi, kas ir spējuši uzdrīkstēties un sākuši izmantot esošo rīkus, lai nodrošinātu uzņēmuma ilgtspējību veicot digitalizācijas transformāciju uzņēmumā, spēj strādāt arī šī brīža apstākļos. Raugoties nākotnē, jādomā, ka tieši digitālie rīki būs tie, kas spēs nodrošināt nepārtrauktus biznesa procesus.
Dažādu rīku un platformu lietošana ir izaicinājums
Spriežot pēc informācijas, kas izskan plašsaziņas līdzekļos, varam secināt, ka uzņēmumi un iestādes izmanto daudz un dažādus digitālos risinājumus, turklāt, darām to ļoti prasmīgi. Tik daudz dažādu rīku un platformu lietošana mūsu ikdienā ir sava veida izaicinājums, bet jāatceras, ka tas ir tikai sākums – gan tiešsaistes sēdes, gan sanāksmes, lekcijas un semināri arī nākotnē nekur no mūsu ikdienas nepazudīs.
Digitālās transformācijas stratēģiju nepieciešamība
Domājot par nākotni, noteikti ir vērts izdarīt secinājumus no iepriekš minētajiem pētījumiem un lielāks uzsvars jāliek uz digitālās transformācijas stratēģiju izstrādi, biznesa efektivitātes un darbību optimizēšanu visā piegādes ķēdē, tāpat jāveic ieguldījumi inovatīvās digitālajās iespējās paredzamām biznesa vajadzībām, kā arī, jāpievērš uzmanība un jāpēta klientu pieredze. Tāpat jāorganizē semināri par šīm tēmām. Uzņēmumiem jāmeklē iespējas ieviest elastīgus IT risinājumus, lai spētu palielināt IT atsaucību un palīdzētu stimulēt plašākas inovāciju ambīcijas.