Jaunumi

23.03.2025

Elegance un aizrautība viesmīlības nozarē: saruna ar Ivetu Sprūdžu

Iveta Sprūdža ir viena no vadošajām viesmīlības nozares personībām Latvijā, Biznesa augstskolas Turība Starptautiskās tūrisma fakultātes docētāja. Viņas pieredze aptver prestižu viesnīcu vadīšanu un starptautisku zināšanu apguvi, sasniedzot vienu no virsotnēm – viņa ir Latvijā vienīgā privātā sulaiņa jeb batlera sertifikāta īpašniece. Sarunājoties ar Ivetu, var iedvesmoties, rast balansu dinamiskai ikdienai un elegancei profesionālās karjeras pilnveides ceļā.

Ceļš uz viesmīlības nozari

Iveta uzsāka savu karjeru 90. gadu sākumā, pateicoties vācu valodas zināšanām un viesmīlības nozares atzinībai valodu lietošanā. Bez iepriekšējas pieredzes un padziļinātām zināšanām uzsāka darbu piecu zvaigžņu viesnīcā Hotel de Rome, vēlāk kļūstot par Konventa sētas Viesu uzņemšanas nodaļas vadītāju. “Viesmīlība nav tikai serviss – tā ir māksla, kā likt viesim justies īpašam un gaidītam,” viņa saka. Šajā laikā Iveta apguva, kā saglabāt profesionālu attieksmi jebkurā situācijā un veidot patiesi izcilu apkalpošanas pieredzi.

Pieredze vadošajos amatos

Vadot leģendāro Hotel Bergs un vēsturisko Rūmenes muižu, Iveta pilnveidoja augsti vērtētus viesmīlības konceptus. Hotel Bergs bija kā oāze elegances cienītājiem, kur pat vissīkākajai niansei bija nozīme. “Svaigi ziedi vāzēs, izmeklēta spilvenu karte, profesionāla un personīga pieeja viesiem, kā arī izsmalcināta restorāna ēdienkarte un someljē ieteikti vīni – tas viss, lai viesis justos īpaši,” viņa atklāj. Savukārt Rūmenes muiža vēsturisko vidi papildināja mūsdienīgs komforts, radot notikumus, kas padarīja uzturēšanos muižā vēl īpašāku – ekskluzīvas masku balles, izsmalcinātas vakariņas un unikālas atpūtas iespējas.

Lai nodrošinātu augstāko viesmīlības pakalpojumu līmeni, Iveta saskārās ar dažādiem izaicinājumiem, kas prasīja būt zinošai plaša spektra jautājumos - izprast viesnīcā uzstādītās ierīces un to darbību, pārzināt budžeta sastādīšanu, pieņemt stratēģiskus lēmumus par dalību starptautiskās aliansēs un rast risinājumus dažādos ekonomiskos apstākļos.

Turklāt ar tehniskajām prasmēm un spējām pārvaldīt finanses nepietiek. Izaicinājumi slēpjas arī spējā atlasīt un motivēt profesionālu komandu, kas spēj izcelt viesnīcas vērtības un nodrošina nemainīgi augstu servisa/ pakalpojumu kvalitāti.

Privātā sulaiņa (Batlera) māksla un starptautiskā pieredze

Iveta ir Latvijā vienīgā privātā sulaiņa jeb batlera sertifikāta īpašniece. “Batlers ir daudz vairāk nekā tikai apkalpotājs – viņš ir perfekcionists, izpildot pienākumus jau iepriekš paredzot klienta vēlmes, pirms tās ir izteiktas.” Apgūstot šo mākslu, Iveta trenējās tādu pakalpojumu sniegšanā kā žaketes pasniegšana (Jacket Presentation), konsjerža pienākumi (Concierge) un dzīvesstila plānošana (Lifestyle Management).

“Lai kļūtu par batleru, ir jābūt patiesai vēlmei un degsmei viesiem sniegt pašu labāko pakalpojumu, izpildot pārdomāti savas darbības, būt komunikablam, bet nosvērtam. Jābūt gatavam arī uz negaidītiem lūgumiem, piemēram, sagaidīt viesi pie privātās lidmašīnas un izrādīt nedalītu uzmanību viesa četrkājainajam draugam”, tā stāsta Iveta.

Iveta ir guvusi vērtīgu pieredzi starptautiskajā vidē - Vācijā, Spānijā un Francijā, izveidojot jaunas un nostiprinot jau ilgstošas sadarbības, kā arī veidojusi plašāku skatījumu par viesmīlības nozari.

Viesmīlība tehnoloģiju laikmetā

“Šobrīd viesmīlībā izteikti var just paaudžu atšķirības – joprojām lielā cieņā ir tradicionālā apkalpošana, taču jaunākās paaudzes viesi vēlas apvienot personisku attieksmi ar tehnoloģiskiem risinājumiem,” skaidro Iveta. Lai gan digitālās inovācijas arvien plašāk piedāvā viesmīlības nozarei pilnveidoties, cilvēka sniegtā attieksme joprojām ir neaizvietojama. “Neviens robots nevarēs aizvietot patiesu sirsnību un cilvēcīgu vērību.”

Mācībspēka loma jauno profesionāļu attīstībai

Pandēmijas radītājiem apstākļiem un pēc ilggadējas pieredzes viesnīcu vadībā, Iveta pievērsās jauno/ topošo profesionāļu izglītošanai Biznesa augstskolas Turība Starptautiskā tūrisma fakultātē. “Mans uzdevums ir ne tikai iemācīt, bet iedvesmot izcilībai.”

Iveta uzsver, ka jaunajiem speciālistiem ir jāsaprot, ka viesmīlību veido ne tikai konkrēts, iepriekš izstrādāts piedāvājums, bet arī sniegtā attieksme, sevis pasniegšanas māksla un komunikācijas spējas. Lai studējošie gūtu praktiskus piemērus nozarē, Iveta regulāri dodas uz kādu no nozares uzņēmumiem, lai iepazīstinātu studentus ar plašo viesmīlības jomu.

Nākotnes perspektīvas viesmīlības nozarē

Sabiedrībā nereti nākas dzirdēt, ka viesmīlības nozare aprobežojas ar viesmīļa darbu, bet tā nepavisam nav. Kādas karjeras iespējas patiesībā paver viesmīlības nozare un kādas nākotnes perspektīvas ir pieejamas jaunajiem profesionāļiem un kāda ir viesmīlības nozares nākotne Latvijā? Arī uz šiem jautājumiem Ivetai ir atbilde.

Viesmīlības nozare aptver plašu uzņēmumu spektru, sākot no izmitināšanas un ēdināšanas līdz dažādiem servisa pakalpojumiem. Līdz ar to arī uzņēmumu organizatoriskā struktūra un amatu pozīcijas ir daudzveidīgas – no istabu uzkopšanas un trauku mazgāšanas līdz viesu sagaidīšanai un apkalpošanai, kā arī stratēģiskām funkcijām, piemēram, mārketinga un pārdošanas plānošanai, grāmatvedībai un finansēm, personālvadībai, IT risinājumiem un, protams, uzņēmuma vadībai.

Attīstības iespējas šajā nozarē ir plašas – jaunie profesionāļi var veidot karjeru ne tikai Latvijā, bet arī starptautiskā vidē, sākot no operatīviem darbiem un pakāpeniski virzoties uz vadošiem amatiem vai pat izveidojot savu uzņēmumu viesmīlības nozarē.

Personīgā iedvesma izcilībai

“Rīkojies atbildīgi un ar eleganci, mīli to, ko dari un uzturi sevi harmonijā – patiesais spēks slēpjas līdzsvarā starp prātu, sirdi un ķermeni,” Iveta saka, atklājot savu iedvesmu gan darbam, gan dzīvei.

Ja Tev ir kādi jautājumi, tad raksti mums
Mēs ar Tevi sazināsimies tuvākajā laikā!
Paldies, Tavs pieteikums nosūtīts veiksmīgi!