Jaunumi
Kopā var izdarīt vairāk! Starptautisko projektu pieredze sekmē izaugsmi
"Viens var izdarīt daudz, bet kopā – vēl vairāk," pēc "Erasmus+" projekta īstenošanas secinājuši Biznesa augstskolas "Turība" Veselības aprūpes virziena vadītāja Marika Kaprano-Ģederte un starptautisko projektu koordinators Mudasirs Arafats. "Erasmus+" projekta īstenošanas laikā ne vien nodrošināta un ieviesta praksē mācību un koplietošanas platforma, bet kādreizējā Starptautiskā Kosmetoloģijas koledža spērusi soli pretī attīstībai un pievienojusies "Turībai", īstenojot veselības aprūpes studiju virzienu.
Iepriekš 20 gadu pastāvēšanas laikā iestāde īstenojusi dažādus projektus, kas vērsti uz digitalizētas mācīšanās prakses izstrādi. Iestāde aktīvi piedalījās projektos, kas veicina ilgtspējīgu domāšanu uzņēmējdarbībā, drošības un risku pārvaldību u. c. Viens no nesenākajiem ir "Erasmus+" īstenotais maza mēroga partnerības projekts "Zināšanu apmaiņas kultūras veicināšana mācību organizācijās" – KNOWLO. KNOWLO projekta galvenais mērķis bija zināšanu apmaiņas, kultūras veicināšana mācību organizācijās un izglītības iestādes pārveide par "SMART Learning Organization", vienlaikus atbalstot mācību un informācijas dalīšanās procesu starp organizācijām un cilvēkiem. SMART izglītības iestāde nozīmē, ka tai ir dažādi tradicionālās izglītības aspekti, taču par gudru jeb SMART to padara šādas pazīmes: organizācijas pašapziņa, komunikācija, daudzveidība, iekļaušana, emocionālā inteliģence un digitalizācija.
Pie projekta temata palīdzējusi nokļūt rūpīga vajadzību analīze un nepilnību noteikšana, kas novērots profesionālajā un augstākajā izglītībā. Gadiem uzkrātā pieredze un īstenotie pētniecības projekti radīja arī vīziju sadarboties ar līdzīgām organizācijām no Eiropas Savienības. "Mērķis bija atbalstīt izglītības sektorā ieinteresētās puses, nodrošinot platformu viņu prasmju attīstīšanai, snieguma novērtēšanai un organizāciju darbības indeksa novērtēšanai. Šī platforma arī sniedz viņiem iespēju izmantot 21. gadsimta digitālos mācību rīkus, lai uzlabotu gan viņu pedagoģiskās, gan personīgās prasmes," norāda projekta īstenotāji.
Projekta ietvaros kopā ar partnerorganizācijām no Latvijas, Slovākijas, Čehijas un Itālijas tika organizēti vairāki pasākumi, apmācības un atskaites posmi. Projekta laikā izstrādāta mācību un koplietošanas platforma, kas nu pieejama lietošanai visiem partneriem. To ikdienas darbā var izmantot, lai ar SMART rīkkopu palīdzību organizācija var, piemēram, veikt pašnovērtējumu, veidot pārskatus un citas funkcijas.
Partnerorganizāciju plašā pieredze ar "Erasmus+" projektiem palīdzējusi sadarbībai ritēt veiksmīgi. "Mūsu projekta galvenā panākumu atslēga ir partneri. Tās bija līdzigi domājošas izglītības iestādes ar vienotu vīziju un vēlmēm kopējo projekta mērķu un uzdevumu sasniegšanā," norāda Mudasirs Arafats. Vairāk nekā 2 gadus ilgušā projekta gaitā apzināti pieci galvenie sasniedzamie rezultāti, un "Turības" pārstāvji ir lepni teikt, ka tie arī sasniegti.
Izveidots ietvars SMART mācību iestādēm, kas vainagojies ar KNOWLO ietvara izveidi (tajā iekļauti 7 kritēriji un 19 apakškritēriji, kas nosaka SMART principus mācību iestādēm). Izstrādāts pašnovērtējuma rīks izglītības iestādēm, kas ļauj novērtēt sevi pēc KNOWLO sistēmas (darbojas individuālā un organizācijas līmenī). Mācību un koplietošanas platformā integrēts SMART "Toolkit", kas ietver pašnovērtējuma rīku, salīdzinošās novērtēšanas funkciju, labās prakses datubāzi un e-mācību moduļus un ir pieejams visās projekta partneru valodās. Izveidota datubāze, kas sastāv no diviem galvenajiem produktiem: labās prakses datubāzes un resursu datubāzes. Izstrādātas vadlīnijas – praktisks ceļvedis, lai kļūtu par SMART mācību organizāciju un iesaistītos izglītošanās un dalīšanās aktivitātēs.
Viss īstenotais projekts, strādājot pie KNOWLO mācību un koplietošanas platformas, "Turības" Veselības aprūpes virziena vadītājai Marikai Kaprano-Ģedertei ir īpašs. "Konsorcijs cītīgi un nenogurstoši strādāja, lai to īstenotu. Priecājamies, ka mūsu partneri ir kļuvuši par mūsu draugiem," viņa atzīst. Kopumā iesaistīšanās "Erasmus+" veicinājusi arī izglītības iestādes darbinieku izaugsmi. Ar projekta aktivitātēm – dažādām apmācībām, dalību pētniecībā, starptautiskajās konferencēs un pasākumos – akadēmiskajam personālam bijusi fantastiska iespēja pilnveidot prasmes un bagātināt pieredzi.
"Projekta ietvaros partneri devās viens pie otra ciemos, lai piedalītos pieredzes apmaiņā, apgūtu kaut ko jaunu, pārskatītu padarīto un vienotos par nākamajiem projekta soļiem. Bijām Slovākijā, Čehijā un Itālijā. Savukārt partneri devās pie mums uz Latviju. Šie braucieni bija ļoti vērtīgi, jo tā ne tikai iepazinām tuvāk savus partnerus un viņu darba vidi, bet paši ļoti daudz mācījāmies un apguvām jaunas lietas katrā tikšanās reizē. Burtiski nevarējām sagaidīt nākamo tikšanās reizi, jo projekts "ievilka"," stāsta Marika Kaprano-Ģederte.
Starptautisko projektu īstenošanā, protams, neiztikt bez izaicinājumiem, kas pakutina nervus. Visbiežākais – partneru izvēle, lai būtu iespēja sadarboties ar tiešām motivētām organizācijām, ar kurām saskan vērtības. Vēl iespējamas grūtības saistībā ar komunikāciju un projekta īstenošanu un rezultātu sasniegšanu noteiktajos termiņos, taču, pieliekot darbu un ar šiem faktoriem rēķinoties, viss izdodas. "Turības" pārstāvji atzīst, ka "Erasmus+" zināmā mērā transformēja viņu ikdienu, veicinot pielietot dažādas inovācijas, sekmējot sadarbību un internacionalizāciju. Tā ir iespēja izglītības iestādei no reģionālas kļūt par starptautisku!
Pārpublicēts delfi.lv