Jaunumi
Lai uzvarētu, nedrīkst gulēt uz lauriem
“Dienas beigās uzvarēs tas spēlētājs, kas būs nemitīgi aktīvs, tādēļ nevar gulēt uz vieniem lauriem,” uzsver Biznesa augstskolas Turība absolvente un uzņēmuma Surfport dibinātāja, kura jau studiju laikā spēja aptvert digitālā mārketinga aspektus un visu, kas saistīts ar uzņēmumu interneta vidē. Iegūtās zināšanas un prakse Evitai Briltei ļāva kā pašnodarbinātajai profesionālei darboties ar projektiem visā pasaulē, plānot savu ikdienu, ceļot un izveidot pašai savu uzņēmumu.
Mazliet pastāstiet par sevi, ar ko nodarbojaties, ko studējāt Biznesa augstskolā Turība?
Turībā iestājos uzreiz pēc vidusskolas pabeigšanas un studēju mārketingu un tirdzniecības vadību dienas grupā pilna laika studijās Uzņēmējdarbības vadības fakultātē. Tolaik nebija nekāda priekšstata par šo nozari, tas vienkārši izklausījās mazliet interesantāk par virzienu “Uzņēmējdarbība”. Es biju tipisks vidusskolas beidzējs, kurš nezina, ko tieši dzīvē grib darīt, bet kaut kur ir jāmācās. Tā nu diezgan vieglprātīgi izvēlējos šo novirzienu. Kāpēc Turībā? esmu sabiedriski aktīva un zināju, ka Turībā ir jaudīga studējošo pašpārvalde, kurā var darboties.
Kurp veda Jūsu ceļš pēc studijām, ko darījāt un kādi bija izaicinājumi?
Jau studiju 3. kursā sāku strādāt digitālā mārketinga apmācību centrā Digital Journey par projektu vadītāju, kas pilnībā pārvērta manu profesionālo ceļu. Līdz tam īsti nebiju aptvērusi industriju, kuru esmu izvēlējusies, jo nebija reālās darba pieredzes, bet nejauša nonākšana šajā uzņēmumā ļāva apgūt šo industriju ar lielu vērienu. Digitālais mārketings bija jaunums, par kuru toreiz mums arī augstskolā daudz nemācīja, tāpēc bija interesanti atskatīties, kā klasiskais mārketings savijās ar digitālo pusi.
Tikai 4.kursā, rakstot bakalaura darbu, apjautu, ka visi “klasiskā” mārketinga principi attiecās uz digitālo vidi, tikai jaunā formā un pielāgotākā veidā. Līdz ar to tikai šajā mirklī sapratu, ko es īsti mācos, un tam redzēju reālo pielietojumu.
Šajā uzņēmumā organizēju apmācību norisi kursiem kā, piemēram, Facebook reklāma, Google Ads, Google Analytics, SEO, satura mārketings, un pati arī mācījos līdzi. Vēlāk arī sertificējos un kļuvu par Google rīki - G-SUITE lektori. Pēc darba šajā uzņēmumā pati brīvajā laikā darbojos kā pašnodarbināta pakalpojumu sniedzēja, veidojot Facebook reklāmas, saturu un analizējot reklāmas atdevi dažādiem uzņēmumiem.
Šobrīd jau veiksmīgi esmu izveidojusi savu uzņēmumu Surfport, kas darbojas no 2019. gada un veido sērfošanas nometnes un braucienus Portugālē, kur kopā ar savu partneri nodrošinām visu ar mārketingu saistītās lietas. Mūsu abu mārketinga pieredze mums sniedz neizsakāmi lielu priekšrocību starp konkurentiem. Mēs paši veidojam mājaslapu, saturu, filmējam, montējam, taisām reklāmas, SEO, nodrošinām klientu servisu u.c.
Laikam, vēl aizvien lielākais izaicinājums ir šīs industrijas milzīgā dinamika. Internets nekad neguļ, un tev kā uzņēmuma pārstāvim ir jāspēj ātri reaģēt, kas nereti strādā. Ierasti, man vienmēr ir līdzi dators, telefona lādētājs, ja nu gadījumā aši kaut kas jāizdara. Tas ļoti izsmeļ un nogurdina. Tāda izdegšana ir standarts, jo internetam nepastāv tāds “darba laiks”. Un otrs izaicinājums - izvērtēt, kas ir tie svarīgākie darbi, kas sniegs lielāko pienesumu. Jo svarīgi ir visi aspekti savā uzņēmumā, bet tikai dažas darbības būs redzamākās un ar lielāko ietekmi. To ir nemitīgi jāmonitorē un par to jādomā!
Kādas ir sajūtas, strādājot un veidojot saturu tādam milzim kā Rimi Baltic Group?
Lai gan šobrīd pilnu laiku veltu, lai attīstītu savu uzņēmumu Surfpor, darbs Rimi bija mana vislabākā profesionālā pieredze. Tur es darbojos tieši e-komercijas mārketinga komandā un jau atkal pārliecinājos, ka internets nekad neguļ. Tur iemācījos, ka darbus nekad nevar atlikt, jādomā plašākā mērogā, un katru sekundi ir jābūt jaunām mārketinga aktivitātēm. Kamēr viena kampaņa noslēdzas, vēl 3-5 ir izstrādes procesā. Dienas beigās uzvarēs tas spēlētājs, kas būs nemitīgi aktīvs, tādēļ nevar gulēt uz vieniem lauriem. Šajā uzņēmumā trīs mēnešu laikā varēja izdzīvot to pašu, ko citos uzņēmumos trīs gadu laikā.
Man laimējās, jo strādāju pašā interesantākajā laikā - Covid pīķī ar nemitīgajām valdības izmaiņām un Lidl atvēršanās laikā. Atceros, ka braucu ar draugu vienā vakarā uz restorānu, jo bija pēdējais vakars pirms kādas no mājsēdes un man līdz bija paņemts dators un telefons, lai pulksten 20.00 sagaidītu valdības lēmumus, un tad Rimi klientiem izsūtītu telefona push-notifikāciju par jaunajiem darbības laikiem, dzīvoju nemitīgā gatavībā. Savukārt Lidl atvēršana iemācīja nemitīgi monitorēt rezultātus un sekot līdzi tirgus aktivitātēm, analizēt datus un izvērtēt jebkura mārketinga aktivitāšu rezultātus. Man ļoti patika darbs Rimi uzņēmumā un sava komanda. Tik ļoti, ka bija grūti doties prom, bet tomēr izvēlējos par labu savam uzņēmumam.
Kas būtu visvērtīgākā lieta, ko jūs paņēmāt no sava studiju laika Turībā?
Noteikti Erasmus programmas iespējas! Biju divos erasmusos - pieci mēneši Kiprā un seši mēneši Nīderlandē. Kiprā iemācījos, cik svarīgi ir kontaktu dibināšana un vispārējais sociālais faktors. Tur pat man atļāva augstskolā neoficiāli apmeklēt vīnziņa un ēst gatavošanas kursus. Savukārt Nīderlandē uzzināju, ko nozīmē mācīties. Nīderlande lika nemitīgi domāt, lasīt un pašam izteikt savu viedokli. Bija lekcijas, kur sekmīgu rezultātu varēja dabūt tikai tad, ja tev ir argumentēts viedoklis par dažādām tēmām. Lai būtu viedoklis, ir daudz jālasa un jādomā. Erasmus braucieni ir labākā pieredze, ko vispār studentiem ir iespēja saņemt. Iesaku visiem.
Turībā gribu izcelt biznesa angļu valodas pasniedzēju Kristīni Liepiņu. Vēl šodien atceros, ka tieši viņa iemācīja izprast un lasīt līgumus un biznesa vārdnīcu. Un vēl ļoti vērtīgas bija 3. un 4. kursā diskusijas ar pasniedzējiem - Renāti Cāni, Eduardu Aksjoņenko, Zane Driņķi. Un tās nav specifiskas lietas, ko viņi mācīja, bet gan industrijas un pieredzes pārrunāšana ar šiem pasniedzējiem. Labākās lietas viņi neizstāsta lekciju vielā, bet gan diskusijās, kas rodas, ja studentiem ir komentāri. Ir jādiskutē ar pasniedzējiem, tur ir tā mācību esence!
Kas visvairāk iespaidojis Jūsu karjeras izvēli?
Nejauša nonākšana savā pirmajā darba vietā Digital Journey un vēlāk jau apziņa, ka digitālais mārketings ir pamata prasmes, kas šodien ir vajadzīgas jebkuram uzņēmējam. Šodien ar šīm prasmēm ir iespējams pilnīgi viss, nepieciešama tikai vēlme darīt. Un to ļoti labi redzu savā uzņēmumā, jo vairāk mēs paši izdarām, jo spēcīgāki ir mūsu rezultāti. Mārketings noteikti ir viena no panākuma atslēgām.
Kas Jūsu profesijā sniedz gandarījuma un labi padarīta darba sajūtu?
Reāli rezultāti. Skaidra apziņa, ka veiktās mārketinga aktivitātes rezultējās klientos. Esmu sapratusi, ka to gan nevar tik vienkārši un skaidri izmērīt, jo klienta ceļš līdz pirkumam mēdz būt ļoti garš, bet apziņa, ka tavas veiktās darbības reāli rezultējās klientos. Tajā pašā laikā, ir forši savu dienu pavadīt, radoši izpaužoties - taisīt banerus, domāt reklāmtekstus, saturu utt. Man patika taisīt push-notifikācijas un e-pasta virsrakstus un tad skatīties, vai tie ir nostrādājuši, tie ir mani mazie ikdienas prieciņi.