Jaunumi
Turības absolvents, uzņēmējs Roberts Viziņš: “Gribu, lai, ejot pa Rīgu, katram trešajam būtu „Gļučī” džemperis”
Biznesa augstskolas Turība Uzņēmējdarbības fakultātes absolvents Roberts Viziņš savus pirmos soļus biznesā spēra, kad Limbažos savulaik notika pilsētas svētki un bija nepieciešams sagādāt kreklus un džemperus ar patriotiskiem saukļiem dzimtajai pusei. Lai gan bija skaidrs, ka jāveido savs uzņēmums, tikai pēc studiju beigām dzima ideja par asprātīgajiem „Gļuči” džemperiem. Uzņēmums „Gļučī” pastāv jau divus gadus un tagad kļuvis par Latvijā ražotu produktu, jo kopš 2022. gada sākuma džemperi tiek darināti un izšūti mūsu valstī.
Gribējās radīt produktu, kas būtu piedūrīgs
Tajā laikā bija populāra Lil Pump izpildītā dziesma „Gucci Gang” – sēdējām ar draugiem un smējāmies, ka varētu būt arī „Gļučī Gang”. Uztaisīju dizainu, nodevu apkārtējo vērtējumam, un tā dzima „Gļučī”. Krievvalodīgie ļoti labi saprot šo vārdu, latviešiem reizēm vairāk jāizskaidro, bet ārzemniekiem tas saistās ar ikonisko „Gucci”. Mans mērķis bija uztaisīt tādu džemperi, kuru uzvelkot, tas uzreiz kļūst par pašu mīļāko. Ne tikai prikols, bet arī kvalitāte. Lai ziemā silti, bet vasarā nav karsti. Protams, ka pirmie pircēji bija draugi, ģimenes locekļi un paziņas, bet, augot pasūtījumiem un labajām atsauksmēm par maniem produktiem, „Gļučī” kļuva arvien populārāks. Jāatzīst, ka starta kapitāls bija visai neliels.
Cilvēki grib dzīvot krāsaināk
Šai līnijai vēlāk pievienojās arī „Dealer” kolekcija – mūzikas, tetovējumu, apskāvienu, motivācijas, vīna un citu dīleru džemperi. 2020. gadā radās ideja, ka vajag pamēģināt izveidot arī Ziemassvētku džemperus. Laika gaitā izveidoju trīs dizainus, kuri pārdošanā nonāca pērn, gūstot lielu pieprasījumu. Klientu iemīļotākais bija ar salaveci un uzrakstu „Šis ir mans Ziemassvētku ģemperis.” Tieši ar ģ, nevis dž. Tā kā šūšanas un izšūšanas pakalpojumi tiks veikti tepat, Latvijā, būs pieejami dažādāki džemperu dizaini, piemēram, būs iespējams izvēlēties atšķirīgu apakšdelmu un kapuču krāsu. Šis būs lielisks veids, kā piešķirt ikdienai krāšņākus toņus. Es redzu, ka cilvēki grib dzīvot krāsaināk, jo pēdējie gadi bijuši diezgan drūmi.
Katrai precei ir savs pircējs
Tā kā mani džemperi tagad tiek ražoti Latvijā, to izmaksas pieaugs, līdz ar to arī palielināsies cena. Bieži nākas uzklausīt komentārus tieši par cenu. Ir cilvēki, kuri domā, ka 50 eiro par džemperi ir pārāk dārgi. Tajā pašā laikā tas ir stāsts par prioritātēm – citi šo pašu summu vai pat lielāku iztērē bārā, restorānā vai pasūta ēdienu uz mājām. Kad man saka, ka citur to pašu dizainu var pasūtīt lētāk – jā, var, bet kvalitāte krietni atšķirsies. Katrai precei ir savs pircējs. Tāpat arī esmu sapratis, ka nevajag būt rīdziniekam, lai izsistos biznesā. Pagaidām darbojos pašmāju tirgū, bet sāku kalt arī lielākus plānus.
Svarīga ir kvalitāte
Es ļoti labi atceros, kā 2020. gada decembrī bija tik daudz pasūtījumu, ka četras dienas no vietas sēdēju un locīju kastes. Toreiz sev apsolīju, ka visi apģērbi pie klientiem nonāks pirms Ziemassvētkiem – tā kā pakomāti bija pārslogoti, paciņas izvadāju arī pats. Joprojām ļoti lepojos ar to, ka nav neatrisinātu sūdzību vai atgrieztu apģērbu. Ja ir bijusi kāda problēma (defekts, nepareizs izmērs, krāsa), tad tā uzreiz atrisināta. Ja klients ir apmierināts ar produktu, viņš to ieteiks arī citiem. Gan mutiski, gan sociālajos tīklos.
Viena cilvēka šovs
Mana komanda esmu es pats, lai gan izmantoju grāmatvedības un šūšanas uzņēmuma pakalpojumus. Grāmatvedību pirms tam veicu pats, tomēr sapratu, ka ir nepieciešams šis skats no malas. Man dažkārt liekas, ka cilvēku slinkums ir lielāks par gribēšanu. Te pat nav stāsts par varēšanu. Vienkārši jāpieķeras, un viss aizies. Esmu sapratis, ja kaut ko nezini, vienkārši vērsies pie mātes Gūgles un apgūsti pašmācības ceļā. Katru dienu mēģinu iemācīties kaut ko jaunu, jo tas ļoti palīdz gan biznesā, gan ikdienā. Tajā pašā laikā varbūt pārāk ilgi esmu bijis viens pie stūres, un, atejot no šī projekta, iespējams, labāk redzētu jaunus risinājumus. Pašlaik zinu gana daudz, lai varētu pateikt, ka vēl daudz kas ir neapgūts. Izdzīvos tas, kurš sevi lauzīs un pielāgosies.
Studijas Turībā iedeva biznesam nepieciešamos kontaktus
Augstskolu Turību absolvēju 2014. gadā, un studiju laikā ieguvu daudz jaunu draugu, kuri specializējās dažādās nozarēs - varēju jebkurā laikā piezvanīt un pajautāt padomu. Mans ieteikums Turības studentiem ir būt atvērtiem visiem cilvēkiem, uzklausīt viņu viedokļus un būt diplomātiskiem, jo šī pazīšanās var noderēt. Tajā pašā laikā atceries - neklausies to cilvēku viedokļos, no kuriem tu nepieņemtu padomu. Protams, nevajag aizmirst arī par veselīgu kritiku! Vēl ieteiktu sākt būvēt savu biznesu jau studiju laikā, jo tā ir lieliska vide, kur tam attīstīties ar pasniedzēju un studiju biedru palīdzību. Tāpat ierosinu iesaistīties Eiropas Savienības „Erasmus+” programmas piedāvātajās iespējās, kuras ar šodienas pieredzi būtu toreiz, studiju laikā, noteikti izmantojis. Ceru, ka pēc pandēmijas studenti atkal varēs sanākt klātienē, jo socializēšanās ir panākumu atslēga.